TOT
Tottenham Hotspur
Premier League
22.12.2024
17:30
LIV
Liverpool
 
Osób online 1581

Liverpool poradzi sobie bez Salaha


Pierwsza myśl jest taka, że to nie ma prawa się wydarzyć. Mohamed Salah, który jest ucieleśnieniem tego wspaniałego okresu w historii Liverpoolu nie może odejść. Klub musi dać mu wszystko czego zapragnie, by być pewnym że zostanie i nadal będzie strzelał co najmniej 20 bramek w sezonie. Wiele z nich będzie pięknych, a zawodnik będzie budził podziw wśród kibiców swoją werwą i wyobraźnią. 

Pierwsza myśl nie musi być jednak zawsze dobra. Nie ma zawodnika niezastąpionego. Oczywiście dochodzi sentyment związany z wyjątkową relacją pomiędzy klubem a zawodnikiem, zwłaszcza, gdy zawodnik ten odegrał kluczową rolę w powrocie klubu do czołówki, tak jak zrobił to Salah w Liverpoolu pod wodzą Jürgena Kloppa. Okoliczności się jednak zmieniły. Historia Liverpoolu jest pewnego rodzaju studium o tym, jak ważne jest by nie przywiązywać się nadmiernie do bohaterów, by pozbywać się ich w odpowiednim momencie. 

Bill Shankly przyznał, że pozwolił swojej pierwszej wielkiej drużynie się razem zestarzeć. Doprowadziło to do przegrania w FA Cup z Watfordem w 1970 roku, co zszokowało trenera. Jego następca, Bob Paisley - cichszy, ale zdecydowanie bardziej bezwzględny menadżer, nigdy nie popełnił tego błędu. Gdy Kevin Keegan postanowił uciec od brytyjskiego podatku dla klasy wyższej wynoszącego w 1977 roku 83%, Liverpool kupił Kenny'ego Dalglisha. 

Kluczem do długoterminowego zarządzania jest wiedza, kiedy należy pozbyć się piłkarzy. To jeden z powodów, z których sport ten jest taki okrutny i niewdzięczny. 

Podobnie Alex Ferguson, który nigdy nie pozwolił, by zawodnicy zostali dłużej niż byli przydatni. W 1995 roku pozbył się Marka Hughesa, Andreia Kenchelskisa i Paula Ince'a. Dekadę później był równie chętny do pożegnania Roya Keane'a. Nawet najlepsi mogą czasem przegapić moment. Odejściu Lionela Messiego z Barcelony towarzyszył płacz i zawodzenie, ale dało ono dowód na to co powinno się wydarzyć już dawno temu: starzejące się elity, nie mogą być traktowane jako talizmany. Wystarczy spojrzeć na Arsenal, który zaczyna wychodzić z bagna, w które się wpakował, by zrozumieć jak duże problemy może spowodować paniczne wręczanie wielkich kontraktów starzejącym się gwiazdorom. 

Nie mówię, że Liverpool powinien sprzedać Salaha, raczej, że powinien dokładnie ocenić, czy pozostawienie go jest tego warte. Jeśli chodzi o skład, to Liverpool radzi sobie ostatnio wyjątkowo dobrze. Utrzymują tempo narzucone przez Manchester City, pomimo wydania w ostatnich pięciu sezonach 220 milionów funtów mniej. To niesamowite. Klub doskonale pilnował budżetu. Czy jest sens niszczyć to, poprzez danie Salahowi 400 000 funtów tygodniowo?

Nie chodzi o to, czy na to zasługuje czy nie. Salah ma oczywiście prawo, by negocjować najlepszą możliwą umowę. Jest przecież jednym z najlepszych zawodników na świecie, powinien więc być również jednym z najlepiej opłacanych. W czerwcu skończy 30 lat. To będzie prawdopodobnie jego ostatni duży kontrakt. Czemu by więc nie miał starać się zapewnić sobie najlepszej możliwej reszty życia?

Odpowiedź jest romantyczna. Jest nią nadzieja, że być może Salah daży Liverpool, Kloppa, kolegów z drużyny i fanów jakimś uczuciem. Czy nie chciałby zdobyć kolejnego mistrzostwa Anglii na Anfield, tym razem z kibicami na stadionie? Czy nie chciałby wygrać kolejnej Ligi Mistrzów, tym razem będąc na boisku w meczu, który byłby odpowiednikiem półfinału z Barceloną? W którym momencie wspomnienia wygrają z kolejnymi kilkoma milionami na koncie lub pewnymi medalami za wygranie ligi? Faworytami do kupienia Egipcjanina są Juventus i Paris Saint-Germain, które mogą mu te miliony i medale zapewnić z łatwością. 

Pojawia się jednak pytanie, czy to Salah uczynił Liverpool wielkim, czy odwrotnie. Odpowiedź brzmi: oba. Salah jest wyjątkowym piłkarzem, wspaniałym dryblerem i doskonałym strzelcem. Jeśli ktoś oglądał jednak Puchar Narodów Afryki, to wie, że prawdą jest również to, że Salah jest skrojony pod styl gry Liverpoolu. Nie ma gwarancji, że będzie grał tak dobrze w innej drużynie. Owszem, grał nieźle w Fiorentinie czy Romie, ale dopiero w 2017 roku na Anfield stał się wyjątkowy. 

Roberto Firmino, a później Diogo Jota cofali się, by zrobić mu miejsce, a Trent Alexander-Arnold, zdobywał przestrzeń i dogrywał z chirurgiczną precyzją. Chodzi jednak o całość stylu, wysoki pressing, dynamiczną pomoc, która szybko odbiera piłkę. To pomaga. 

Można spokojnie powiedzieć, że nie będzie miał tego ani w PSG (cofnięty środek pomocy, by zrekompensować grę gwiazdorów w ataku), ani w Juventusie (to po prostu nie styl Massimiliano Allegriego). Jest wielu zawodników, którym wielkie transfery nie wyszły, na czele z Edenem Hazardem, Romelu Lukaku, Antoinem Griezmannem i Philippe Coutinho. 

Istnieje tendencja to zakładania, że zawodnik będzie świetny grając gdziekolwiek. W rzeczywistości to często zależne jest od okoliczności. Wartość i forma są równie ważne, jak struktura, której są częścią. 

Salah może odejść i zachwycać, ale nie ma na to żadnych gwarancji. Liverpool pewnie by tęsknił, ale patrząc na formę Luisa Díaza, odkąd przybył na Anfield, pewnie by sobie poradził. System wygląda obecnie na tyle silnie, że może sobie pozwolić na stratę każdej jednostki. 

Jonathan Wilson

Doceniasz naszą pracę? Postaw nam kawę! Postaw kawę LFC.pl!

Komentarze (56)

użytkownik zablokowany 27.03.2022 11:23 #
Kolejny artykuł robiący grunt pod odejście. Podziwiam kibiców, którzy wierzą, że Salah zostanie. Ja się pogodziłem z odejściem i ciekawi mnie kogo kupimy na jego miejsce. Raphinha wydaje się być naturalnym wyborem.
cezarkop 27.03.2022 12:04 #
Również jestem przekonany o odejściu Salaha o czym pisałem nie raz a naturalnym wyborem jest Mbappe jeśli ma to być ten sam kaliber zawodnika.
MarcelowskyLFC 27.03.2022 12:06 #
@cezarkop prawda ale mbappe raczej pójdzie do realu
użytkownik zablokowany 27.03.2022 12:12 #
cezarkop, wydaję się że Mbappe rozwali szatnię od środka. Nie lubię takich nadętych gwiazdeczek z ego. Zresztą, to nie transfer w stylu Kloppa.
Aklerua 27.03.2022 12:25 #
Maciek, to nie jest transfer w stylu Kloppa? To to doskonale się składa bo jest za darmo 😅
cezarkop 27.03.2022 12:27 #
Maciek@ a pokaż mi piłkarza światowego topu bez ego. I nie wiem skąd argument o rozwalaniu szatni i stylu Kloppa jeśli chodzi o transfery.
użytkownik zablokowany 27.03.2022 12:32 #
Aklerua i cezarykop, chodziło mi to, że Klopp sam woli tworzyć gwiazdy, niż je kupować.
Aklerua 27.03.2022 13:09 #
Maciek zgadza się, nie dałby za niego 200 baniek ale za darmo? Myślę że jest duża szansa że u nas zagra
użytkownik zablokowany 27.03.2022 13:14 #
Komentarz ukryty z powodu złamania regulaminu.
użytkownik zablokowany 27.03.2022 13:22 #
Abes, jeśli dwoje ludzi się kocha, to nie moja sprawa :)
liverpoool 27.03.2022 15:03 #
Uważam że jeśli salah odejdzie to bd ogrywać Elliota na prawym skrzydle, TAA przejdzie umownie na prawą pomoc a klub ściągnie PO lub bd tam grał Gomez
cezarkop 27.03.2022 15:24 #
A ja uważam że bardzo zle uważasz liverpool@.
liverpoool 27.03.2022 17:11 #
A jaka jest Twoja teoria? Cezarkop. Pozdrawiam.
cezarkop 27.03.2022 18:54 #
Elliot to melodia przyszłości a poza tym lepiej czuje się na środku, TAA powinien zostać tam gdzie jest i nie chodzi o obronę ale prawa flanka do jego żywioł więc albo Mbappe albo Hakimi.
Scofield1111 27.03.2022 11:59 #
Moda na sukces odc. 2459
użytkownik zablokowany 27.03.2022 12:12 #
Komentarz ukryty z powodu złamania regulaminu.
MG75 27.03.2022 14:34 #
Tak, oczywiście, zapomniałeś napisać, że masz info od ludzi blisko związanych z Liverpoolem, że transfer Mbappe jest już podpisany i tylko trzymany w tajemnicy.
Paviola 27.03.2022 17:40 #
Ale Ty wiesz, że PSG jest bogatsze od Nike, a on odrzucił ich ostatnią potwornie bogatą umowę? Nike nie stać na takiego kontraktu jaki by mu dali szejki, nie mówiąc już o tym, że jego kasa nie obchodzi tylko tytuły.
AirCanada 27.03.2022 18:32 #
Abes zmień dostawcę leków, bo się czytać nie da tych bzdur, którymi próbujesz ludzi karmić.
MG75 27.03.2022 19:04 #
Albo podaj kontakt do dilera
użytkownik zablokowany 27.03.2022 12:19 #
Komentarz ukryty z powodu złamania regulaminu.
Aklerua 27.03.2022 12:25 #
Też tak myślę
FroncQ 27.03.2022 12:40 #
Co ty palisz ?
użytkownik zablokowany 27.03.2022 14:22 #
Mbappe nie odejdzie do LFC z prostej przyczyny - nie zapłacimy mu tyle ile by chciał. Kapiszi?
Aklerua 27.03.2022 14:29 #
Liverpool jest czerwony, oczywiście że mu zapłacimy, na tym transferze nie da się stracić, Mbappe plus agent niech to będzie 200 milionów za 5 lat gry, jak myślisz za ile go można sprzedać za 5 lat gdy bedzie mial 28?
użytkownik zablokowany 27.03.2022 14:36 #
Jasne. Zobacz na najwyższe tygodniówki w tym klubie. Ściągnięcie Mbappe stworzy tak wy#ebany komin placowy, że wypadałoby jakoś wyrównać place innym kluczowym zawodnikom. Myślisz że Van Dijk i cała reszta nie będą czuli się źle przy tak indywidualnym traktowaniu nowej gwiazdy klubu? Myślę że to nieakceptowalne i widac to już przy problemach z kontraktem Salaha.
użytkownik zablokowany 27.03.2022 14:39 #
Gwoli ścisłości nie napisalem ze ściągnięcie Mbappe jest nieopłacalne dla klubu. Jest bardzo opłacalne bo taka marka jak Kylian praktycznie zwróci nam sporo kasy za same pamiątki i koszulki, akcje klubu pójdą w górę oraz gosc zapewne sportowo by się zwrócił z nawiązką.

Problem jest taki, że klub inaczej działa, w sensie ze skąpo i Januszowo i jak do tej pory świetnie na tym wychodziliśmy. Klub jest bardzo stabilny finansowo i kosi hajs na sukcesach, przy tym nir wydając jakos wielkiej kasy.
liverpoool 27.03.2022 14:59 #
Ostatnio słyszałem w radiu że Mbappe chce milion tygodniówki.
Wojtek73 27.03.2022 12:55 #
Dobrze napisane, zgadzam się w 100 %
lfc257 27.03.2022 13:32 #
zdaje się, że artykuł ma nas powoli przygotowywać na odejście Egipcjanina. są to bardzo złe wieści. stracimy na tym i my i Salah. oczywiście mamy bardzo dobrych piłkarzy w składzie i możemy też kupić kogoś nowego. ale nie ma co ukrywać, że Mo w swojej najlepszej formie to strzelał gole jak Messi (naturalnie nie ten z PSG). mimo wszystko - to będzie dla nas krok w tył.
Madara 27.03.2022 13:47 #
Jedno wiemy na pewno, w Liverpoolu może osiągnąć jeszcze wiele, w innym klubie nie będzie miał tej gwarancji, inna koncepcja, inny trener. Salah stanie przed ultimatum, zostać legendą Liverpoolu lub zarabiać kokosy gdzieś indziej i nie koniecznie prezentować się tak dobrze jak u nas. Myślę że kwota rzędu 300 tys. tygodniowo to wszystko na co stać włodarzy, wóz albo przewóz.
Piotr72 27.03.2022 15:21 #
Jak to mawiał klasyk,nie ma ludzi niezastąpionych.
kuczq 27.03.2022 15:22 #
Ja to się bardziej martwię co będzie po odejściu Kloppa. Trzeba w tym sezonie wygrać LM/ligę, bo za dwa sezony będziemy żyć tylko wspomnieniami
B9K 27.03.2022 17:48 #
Niekoniecznie. Po Kloppie Liverpool może przejac Lijnders. On będzie z powodzeniem kontynuować filozofię Jurgena.
Zalewsky 28.03.2022 12:18 #
@B9K Bzdura. Lijnders nie potrafi zarządzać zasobami ludzkimi. Sztab rownież musiałby odziedziczyć po Kloppie, aby jakkolwiek by miało to wyglądać. Pep nie jest brany w ogóle pod uwagę do prowadzenia the Reds w przyszłości.
cider 27.03.2022 15:55 #
Odejście w przyszłości Kloppa to będzie większy problem niż teraz Salaha.
Mbappe chce wygrywać a teraz LFC daję taką szansę, więc jeśli zgodzi się zarabiać mniej to może zobaczymy go w naszej koszulce ;)
Saka, Martineli to moim zdaniem byłaby inwestycja w przyszłość
Firmino 27.03.2022 17:05 #
Mbappe nie zagrałby w liverpoolu bo woli real
cider 27.03.2022 23:38 #
Ale chyba bardziej woli Kloppa niż Ancelotiego jako trenera?
I jeśli ktoś ma go przekonać to tylko Jurgen.
KDB będąc dzieckiem kibicował LFC, gdzie gra teraz?
Auba kibic Realu, gra w Barcy.
Paviola 27.03.2022 17:53 #
I bardzo dobrze. Ileż można ciągnąć ten głupi wątek? Skoro woli hajs od zwycięstw jego sprawa. W żadnym innym klubie nie będzie ich zdobywał jak w naszym. Nie mówiąc o tym, że może skończyć jak brazylijczyk i mu kariera może nie wypaść. Jego decyzja. Absolutnie klub jest na 1 miejscu i to on zawdzięcza wszystko Liverpoolowi nie na odwrót. Salah zawsze w ważnych meczach zawodził. Finały wygrywał nam Mane. To też jest doskonały moment na pożegnanie, bo Klopp będzie jeszcze tu 2 lata. Przez te 2 lata znajdzie godnego następcę. Poprawka wykreuje, bo on się tym specjalizuje. Może już nawet mamy takiego. Bardzo wierzę w Jote, on ma papiery na mega przekota. Zdecydowanie wolę by po Klopp jak przyjdzie Steven miał 3 napastników już zgranych, świetnych i młodych (ok 27 lat) niż 32 Salaha z ogromną pensją który już może zacząć cieniować. Nie chcę też by były teksty o braku transferów, bo nie ma pieniędzy gdyż jakikolwiek zawodnik po prostu za dużo zarabia. Nie powtarzajmy błędów Arsenalu. Jak nie chce się zgadzać na maksymalną pensję. To wystawić na listę transferową. Ze sprzedaży coutinho kupiliśmy Aliego i Van Dijka. Ze sprzedaży Salaha też kupimy kogoś genialnego na lata. Świat się nie skończy. Nasz klub sobie poradzi.
użytkownik zablokowany 27.03.2022 18:08 #
Komentarz ukryty z powodu złamania regulaminu.
B9K 27.03.2022 18:22 #
Grzegorz
Już tak się miało skończyć po odejściu Coutinho i Wijnalduma.
A Bayern i Real od momentu kiedy Salah przyszedł do nas wygrały tyle samo LM ile my. Natomiast nie porównuj mistrzostwa Niemiec czy Hiszpanii do mistrzostwa Anglii. To obraża Premier League.
użytkownik zablokowany 27.03.2022 20:03 #
Komentarz ukryty z powodu złamania regulaminu.
B9K 27.03.2022 20:34 #
To że wtedy też był płacz że po ich odejściu przestaniemy grać na takim poziomie.
użytkownik zablokowany 27.03.2022 20:37 #
Komentarz ukryty z powodu złamania regulaminu.
Pippen 27.03.2022 18:58 #
Nie wiem skąd tu niektórzy widzą na Anfield Mbappe??? Moim zdaniem jak przyjdzie do PL to ew MC MU może Chelsea (ale przy zawirowaniach ostatnich ta opcja odpada), nie zrobimy dla Francuza komina płacowego bo za chwilę inni przyjdą po podwyżkę, poza tym Madryt Barcelona Turyn są dużo ciekawszą opcją niż brzydki Liverpool (myślę tu o mieście nie klubie). Salah dla mnie albo ma 300-350 tys tyg i kontrakt na max 3 sezony albo niech dogra jeszcze ten ostatni z kontraktu i idzie free, te 45 mln i jego ponad 100 bramek przez 5 sezonów w zupełności się spłaciło i można go oddać w wieku 31 lat. Ani Bowen ani Rafinha nie gwarantują cyfr Egipcjanina. Jak go sprzedamy za 90 mln to i tak nie ma piłkarzy jego pokroju do kupienia w sensownych pieniądzach, ja osobiście wolałbym go zostawić do końca kontraktu.
RedforDead 27.03.2022 19:10 #
Salah widział co się stało z Coutinho, Wijnaldumem, Emre Canem, Hazardem. Sam też widział co się stało z nim w Chelsea. U nas ma pewne miejsce w składzie dzięki przeszłym osiągnięciom, pewnośc ze kibice i trener będą stali za nim murem, każde przejscie do innego klubu to ogromne ryzyko. Wiadomo, że Salah ma ego, uważa się za najlepszego piłkarza na świecie, to normalnie na tym poziomie, ale myślę ze jest na tyle inteligentny ze zdaje sobie sprawę ze obecnie RM i Barcelona to juz nie to samo i nie ma obecnie klubu gdzie ma większe prawd. osiągnięcia sukcesu. Do tego jego dzieci osadziły się tutaj. Będę zdziwiony jak odejdzie bo to po prostu głupia decyzja
Robertos 27.03.2022 21:35 #
A kto to jest Emre Can?
cider 27.03.2022 23:45 #
Barca nie da mu takiej tygodniówki, a Real skupia się na Mbappe i Haalandzie
użytkownik zablokowany 27.03.2022 19:48 #
Komentarz ukryty z powodu złamania regulaminu.
MarcelowskyLFC 27.03.2022 20:14 #
Myślę ze za pół roku bo klub pewnie będzie chciał zarobić
lfc257 27.03.2022 21:42 #
tu się rodzi kolejne pytanie - czy znając nasze limity wynagrodzeń nowi dobrzy zawodnicy będą chcieli przychodzić wiedząc, że gdzie indziej dostaną więcej
użytkownik zablokowany 28.03.2022 09:46 #
Komentarz ukryty z powodu złamania regulaminu.
Lukas1916 27.03.2022 22:51 #
Oczywista oczywistość cytując klasyka. Salah zrobił dla klubu dużo dobrego i zapisze się w historii Anfield. Wie doskonale jaka jest polityka klubu. Swoj
manero 27.03.2022 23:04 #
Fajnie mieć Salaha w formie, ale ostatnie lata pokazują, że można zdobywać regularnie mistrzostwo bez króla strzelców patrz City.
Madara 27.03.2022 23:19 #
Ale my nie gramy tak zespołowo jak City, u nas głównie w ataku robi robotę wielka trójka.
manero 28.03.2022 07:29 #
Nie gramy bo mamy Salaha, bez Salaha możemy zmienić system gry.
Madara 27.03.2022 23:18 #
Ludzie zapomnijcie o Mbappe, już widzę jak FSG daje mu 500 tys. tygodniowo ;)
kuczq 27.03.2022 23:31 #
Do kogo piszesz? Nikt tutaj nawet nie łączy Mbappe z LFC.
Przypominam, że Abes (SEBA) to troll i prowokator
cider 27.03.2022 23:43 #
500tys, FSG nie da nikomu ale 250 dla Mbappe to chyba byłoby OK?
Real to Adidas, a Nike chyba nie chce wypuścić Kyliana do konkurencji.
Prawa do wizerunku w 100% dla niego i niech mu płaci Nike ile chce.
Pomarzyć zawsze można ;-)
Madara 28.03.2022 02:55 #
250 mogą mu dać, ale dla niego to za mało.
ynwa19 28.03.2022 06:06 #
Mo zostań!😃

Powtórzę się:dać mu 350 tys. na tydzień +bonusy za bramki itd,itp

Jeżeli to jest jednak dla niego(pijawki agenta) za mało to......

PS taaaa... Mbappe, Haaland i Bellingham przyjdą-jak można wypisywać takie brednie 🤦🏻‍♂️
cider 28.03.2022 08:11 #
"350 tys. na tydzień +bonusy za bramki itd,itp" ... jak można wypisywać takie brednie.
Jak widzisz coś co dla Ciebie jest ok to dla kogoś innego może nie koniecznie i vice versa.
Jeśli Mo dostanie 350 + bonusy to ile będzie chciał Virgil(zarabia zdaje się 240tys. funtów tygodniowo)?
Kijoraptor 28.03.2022 08:44 #
A co ma do tego kontrakt van Dijka ?? Przyjdzie i jego pora na renegocjacje wypłaty. Każdy, KAŻDY zawodnik podpisał kontrakt, na który sie zgodził. Teraz nie ma co gdybać i myśleć ile sobie zażyczy najlepszy środkowy obrońca, najlepszy bramkarz, najlepszy prawy obrońca na świecie. Ich kolej przyjdzie, teraz zajmijmy się Salahem i tym czego oczekuje, bo nikt nie podał oficjalnej sumy, jaką chce i zawodnik i jaką daje klub.
poprzerwie2 28.03.2022 08:54 #
Z tym Bellinghamem to się trochę zagalopowałeś, to jest całkiem realna opcja

Pozostałe aktualności

Jak Merseyside stało się 51. stanem USA  (0)
21.12.2024 20:57, Kubahos, The Athletic
Alisson o nowych trenerach bramkarzy  (0)
21.12.2024 20:34, FroncQ, liverpoolfc.com
Zubimendi o powodach odrzucenia oferty The Reds  (5)
21.12.2024 15:00, Mdk66, thisisanfield.com
Statystyki przed starciem ze Spurs  (0)
21.12.2024 14:56, Wiktoria18, liverpoolfc.com
Tottenham: Przedstawienie rywala  (0)
21.12.2024 14:52, A_Sieruga, liverpoolfc.com
Keïta o obecnej formie Liverpoolu  (2)
21.12.2024 13:10, K4cper32, liverpool.com
Sytuacja kadrowa Liverpoolu i Tottenhamu  (0)
21.12.2024 11:22, BarryAllen, liverpoolfc.com
Darwin Nunez bliski zawieszenia  (5)
21.12.2024 10:51, Tomasi, thisisanfield.com