Wyniki finansowe Liverpoolu
Liverpool FC złożył dzisiaj skonsolidowane, roczne sprawozdanie finansowe za okres do 31 maja 2022 roku. Raport obejmuje pierwszy pełny sezon po pandemii.
- Przychody z mediów spadły o 5 milionów funtów do 261 milionów funtów
- Przychody z dnia meczowego wzrosły o 83 miliony do 86 milionów
- Przychody komercyjne wzrosły o 29 milionów do 247 milionów
- Koszty administracyjne wzrosły o 69 milionów do 545 mln milionów
- Całkowite przychody wzrosły o 107 milionów do 594 mln milionów
- Zysk przed opodatkowaniem wyniósł 7,5 mln funtów
Raport dotyczy sezonu, w którym klub wygrał Puchar Anglii oraz Puchar Ligi i rozegrał maksymalną ilość 63 meczów w sezonie. Jednak przychody z mediów zostały zmniejszone o 5 milionów funtów z uwagi na fakt, że Premier League z powodu pandemii przedłużyła sezon 19/20 o dodatkowe mecze poza poprzedni okres raportowy.
Pandemia wpłynęła także na zyski z dnia meczowego. Wzrost wynosi 83 miliony funtów i jest spowodowany faktem, że klub znalazł się w sytuacji, w której najpierw nie było na stadionie żadnych kibiców, a teraz jest on w pełni wyprzedany.
Przychody komercyjne wzrosły o 29 milionów funtów, z uwagi na duży wzrost liczby partnerstw i ponownym otwarciu atrakcji poza dniami meczowymi na czele ze sklepami klubowymi oraz wycieczkami po stadionie i muzeum. W okresie sprawozdawczym podpisano łącznie osiem nowych umów partnerskich, w tym z firmą Sonos, Kodansha, Vistaprint i Wasabi. Odnowiono także współpracę z EA Sports.
Klub zanotował również kolejny rekord sprzedaży koszulek, a współpraca z Nike przyniosła więcej możliwości globalnej dystrybucji. Liverpool uruchomił także 51 nowych lokalizacji typu shop-in-shop i podpisał 19 nowych międzynarodowych umów licencyjnych. Klub może także pochwalić się wzrostem handlu elektronicznego oraz liczby transakcji, których liczba poszła do góry o ponad 60 procent. Co więcej, produkty LFC były wysyłane do ponad 190 krajów.
Jeśli chodzi o dane cyfrowe, to klub zyskał ponad 21 milionów nowych obserwujących w mediach społecznościowych, dzięki czemu może pochwalić się już łączną liczbą 127 milionów followersów w social mediach. Liverpool jest także jednym z czterech klubów na świecie, które zanotowały ponad 5 miliardów wyświetleń na YouTube. Klub ma najlepsze wyniki oglądalności w świecie futbolu na tej platformie.
Koszty związane z futbolem cały czas rosną i spowodowały zwiększenie wydatków o 69 milionów funtów do 545 milionów funtów. Jest to związane ze zwiększeniem wynagrodzeń oraz większymi kosztami przeprowadzenia dnia meczowego. W ciągu ostatnich 5 lat roczne koszty operacyjne na stadionie wzrosły o prawie 40 procent.
Zysk przed opodatkowaniem za ten okres sprawozdawczy wyniósł 7,5 miliona funtów. Liverpool awansował o cztery miejsca na trzecią pozycję w raporcie Deloitte Football Money League za lata 2021-2022.
Klub pozyskał także siedmiu nowych piłkarzy, w tym Ibrahime Konate, Luisa Diaza, Fabio Carvalho, Bena Doaka i Bobby'ego Clarka. W tym czasie przedłużono także kontrakty z 22 zawodnikami, a Jordan Henderson, Harvey Elliott, Andy Robertson, Alisson Becker, Stefan Bajcetic i Diogo Jota podpisali długoterminowe umowy.
Poniżej prezentujemy wypowiedź dyrektora zarządzającego LFC, Andy'ego Hughesa, który skomentował raport finansowy klubu z Anfield.
Niektóre liczby w naszym raporcie wyglądają na nieco zniekształcone z uwagi na poprzedni okres sprawozdawczy, który był naruszony przez globalną pandemię. Jednak nasza pozycja finansowa pozostaje silna, a my nadal prowadzimy stabilny klub, co z finansowej perspektywy jest naszym głównym celem. Wspaniale jest znowu mieć kibiców na stadionach i móc wrócić do normalności, po tak wymagającym okresie czasu.
Nasza męska drużyna rozegrała aż 63 mecze, co jest niesamowitym osiągnięciem, a zdobywanie kolejnych trofeów to coś do czego nadal dążymy. Z kolei nasz zespół kobiet także odniósł wielki sukces i awansował do pierwszej ligi, czyli miejsca, w którym chcemy żeby rywalizował.
Koszty prowadzenia klubu piłkarskiego nadal idą do góry, ale my utrzymujemy naszą pozycję klubu, który rozwija się poprzez inwestycję w nowych piłkarzy, przedłużanie umów z obecnymi oraz budowę nowej trybuny, którą chcemy otworzyć latem. W ostatnich pięciu latach zainwestowaliśmy ponad 250 milionów funtów w infrastrukturę i stworzyliśmy światowej klasy warunki dla naszych piłkarzy, pracowników oraz kibiców.
Teraz najważniejsze jest dla nas, aby zakończyć ten sezon tak dobrze jak tylko jest to możliwe, zarówno na boisku, jak i poza nim. Kontynuujemy zarządzanie kosztami i szukamy możliwości rozwoju w naszych operacjach komercyjnych, abyśmy mogli następnie reinwestować zyski w zawodników oraz infrastrukturę.
Komentarze (3)