Historia sponsorów na koszulkach Liverpoolu
Z okazji przedłużenia umowy Liverpoolu ze Standard Chartered do 2027 roku, przybliżamy historię sponsorów na klubowych koszulkach.
1979–1982 – Hitachi
Liverpool wytyczył nowy trend w angielskim futbolu, gdy latem 1979 roku podpisał umowę na umieszczenie logo firmy na koszulce – po raz pierwszy w historii klubu – z japońską firmą Hitachi.
Ruch ten był próbą ratowania budżetu klubu przez ówczesnego prezesa Johna Smitha. The Reds mimo doskonałych wyników na podwórku krajowym i europejskim nie potrafili utrzymać równowagi finansowej.
Rzucające się w oczy logo firmy – śnieżnobiałe duże litery na tle domowym czerwonych koszulek – zajęło centralną pozycję na strojach drużyny przez trzy kolejne sezony.
Koszulka z logiem Hitachi dobrze zapisała się w historii klubu, ponieważ podczas jej "kadencji" Liverpool zdobył dwa tytuły mistrzowskie, wygrał Puchar Europy i dwukrotnie sięgnął po Puchar Ligi.
1982–1988 – Crown Paints
Przez większość lat 80. XX wieku koszulki Liverpoolu zdobiło logo firmy z Lancashire wytwarzającej farby – Crown Paints.
Gdy stroje z logiem Hitachi nie zmieniły się ani razu, koszulki z nowym sponsorem przybierały różny wygląd.
Chodzi zarówno o logo Crown Paints – zmiana wielkości czcionki i układu liter - jak i wygląd stroju.
W pierwszej połowie okresu współpracy koszulki zdobiły prążki, natomiast w drugiej zmienił się dostawca strojów i herb klubu.
To, co zostało niezmienne to liczne trofea zdobywane przez klub. Z Crown Paints na koszulkach Liverpool zdobył cztery razy mistrzostwo kraju, Puchar Europy, FA Cup i dwukrotnie Puchar Ligi.
1988–1992 – Candy
Choć nazwa może brzmi jak amerykańska cukiernia, Candy jest w rzeczywistości włoską firmą, zajmującą się od niemal 80 lat artykułami gospodarstwa domowego.
Przez cztery lata napis "Candy" widniał na centralnym miejscu koszulek Liverpoolu, a eleganckie, białe litery zakręcały się na czerwonej tle domowych strojów.
Domowa koszulka z sezonów 1989/90 i 1990/91 do dziś pozostaje popularna wśród kibiców, a to, co ją wyróżnia to wyraźne, białe figury geometryczne, które ją zdobią.
Co równie istotne, the Reds, grając w tych strojach pod wodzą Dalglisha zostali mistrzami ligi w 1990 roku, a także zwyciężyli w FA Cup w 1989 i 1992 roku.
1992–2010 Carlsberg
Wraz z utworzeniem Premier League Liverpool zaprezentował stroje z czwartym już sponsorem, jakim był duński Carlsberg.
Tak rozpoczęła się wyjątkowo długa współpraca pomiędzy the Reds i firmą piwowarską, ponieważ jej logo widniało na koszulkach Liverpoolu przez 18 lat.
Logo Carlsberga nie zmieniło się nawet trochę, podczas gdy klubowe stroje ewoluowały i ulegały zmianom przez cały ten czas – kilka wydarzeń z tego okresu zapadło w pamięć.
Zwycięstwo w Pucharze Ligi w 1995 roku, niezapomniana potrójna korona w 2001 roku, cud w Stambule w 2005 roku, tryumf w FA Cup w 2006 roku (zwany finałem Gerrarda) i wiele więcej.
Choć Carlsberg zniknął z koszulek w 2010 roku, współpraca między duńską firmą a Liverpoolem – najdłuższa w erze Premier League – trwa nadal i w 2019 roku została przedłużona o kolejne pięć lat.
od 2010 – Standard Chartered
Piątym i aktualnym sponsorem, którego logo widnieje na strojach Liverpoolu od 2010 roku, jest bank Standard Chartered.
Podczas tych dwunastu lat współpracy the Reds wrócili do krajowej i europejskiej czołówki i po raz pierwszy podbili piłkarski świat.
Mistrzostwo Premier League, tryumf w Lidze Mistrzów, Klubowe Mistrzostwa Świata, FA Cup, dwa razy Puchar Ligi, Superpuchar UEFA i dwa razy kobiece mistrzostwo kraju. To wszystko zdobyto z logiem Standard Chartered na koszulkach.
Nazwa banku pojawiała się w kolorze białym i żółtym na domowych strojach Liverpoolu, a na jeden mecz w sezonie Standard Chartered rezygnuje ze swojego logo na rzecz ważnych inicjatyw charytatywnych.
W ramach współpracy z klubem Standard Chartered zapewnia wsparcie dla kobiecego zespołu, dostarcza cyfrowy sprzęt dla kibiców, wraz z LFC tworzy wydarzenia dla fanów na całym świecie, i wiele więcej.
Komentarze (1)